Long Tail

Digitaalinen jakelu on muuttanut tuotteiden elinkaaren. Netin mahdollistaman maailmanlaajuisen julkisuuden myötä massahittien rinnalle venyy pitkä häntä niche-hittejä ja aiemmin julkaistuja tuotteita. Tämä marginaali-ilmiöiden pitkä häntä muodostaa suuremman osan kokonaismarkkinasta kuin aiemmin on ymmärretty. Ilmiö on tuttu esimerkiksi musiikkiteollisuudesta tai nettikirjakauppojen valikoimista. Hyvä sisältö ja tuote ei kuole, koska siihen pääsee käsiksi netin avulla.

Digitaalinen myynti muuttaa myös arvoketjuja. Kustantajan ja jakelijan rooli muuttuu, kun tuotetta ei tarvitse enää monistaa kappaletavaraksi tai ainut myyntitapa ei enää olekaan tavaratalon tai erikoisliikkeen hylly. Samalla tekijät voivat itse ryhtyä kustantajiksi (esimerkiksi Mediatonicin rahoituksen avustamana) ja saada entistä suuremman rojaltiosuuden tuotteen arvosta. Oikeudenmukaista, mutta haastavaa: pelifirma tai bändi tarvitseekin nyt artistin taitojen lisäksi markkinointiosaamista ja muita bisnestaitoja.